Pochopte rozhodovací fáze zákazníků při nákupu pomocí metodiky: SEE, THINK, DO, CARE
Tuto metodu v České republice představil indický podnikatel Avinash Kaushik v roce 2013. Zahrnuje 4 rozhodovací fáze, ve kterých se zákazníci během nakupovacího procesu nachází. Zaměřuje se na komplexní plánování kampaní, které zahrnuje budování povědomí (brandové kampaně), upoutání potenciálního zákazníka, výkonnostní strategii a péči o klienta.
Marketér by pomocí této metodiky framework STDC měl být schopen rozplánovat kampaň, zacílit ji, sdělit obsah, logicky rozdělit rozpočet, odhadnout výkon investic a vyhodnotit kampaň.
Psychologie nakupování zákazníků na internetu dle Seznam.cz
- 92 % lidí nákup srovnává a vyhledává na různých internetových stránkách.
- 59 % lidí nenakoupí po zadání dotazu do vyhledávače, musíte je oslovit jinde.
- 53 % lidí nemělo v plánu nakoupit, ale zlákala je zobrazená reklama.
STDC v praxi
Rozdělte si vaše zákazníky na čtyři základní skupiny, které se aktuálně nachází v různých fázích nákupního procesu. A přizpůsobte komunikaci jejich potřebám. Každé fázi je potřeba věnovat plnou pozornost a představit si vše z pohledu zákazníka.
👁 See: Největší oslovitelné relevantní publikum. Zahrnuje všechny, kteří by mohli mít o vaši službu či produkt zájem.
Co v této fázi dělat: Stanovte si, kdo je vaše cílové publikum podle více kritérií (věk, zájmy, lokalita). Snažte se upoutat zákazníka a vyvolat jeho zájem. Využít k tomu můžete cílené bannery na zvolenou cílovou skupinu v obsahové síti PPC, RTB, nebo na sociálních sítích FB a Instagramu. Platí, že v prvních dvou fázích je vaším úkolem intenzivní masáž vaší cílové skupiny.
Příklad: E-shop se svíčkami využívá online reklamu na propagaci adventních svíček a vánočních balíčku v obsahové síti PPC a na sociálních sítích, kde sdílí fotky a videoprezentaci svých produktů.
💡 Think: Největší oslovitelné publikum s nákupním záměrem. V této skupině jsou zákazníci, kteří se o vaši službu či produkt už zajímají.
Co v této fázi dělat: Udělejte průzkum trhu, nabídněte radu a pomozte zákazníkovi s výběrem. Vytvořte bannery v diskusích a u článků o dané tématice. Využijte cílení na klíčová slova uvedená v článcích související s produkty na e-shopu, PPC na nenákupní fráze např. vánoční dekorace fotogalerie, poslední trendy apod.
Příklad: E-shop se svíčkami vytváří návody na výrobu adventních věnců a nabízí svým zákazníkům návrhy dekorací v interiéru.
🤝 Do: Největší oslovitelné publikum s aktuálním nákupním záměrem. V této fázi se už zákazník rozhoduje, kde nakoupí a uskuteční nákup.
Co v této fázi dělat: Zaujměte zákazníka a přiveďte ho k vám. Je nutné mít perfektní dohledatelnost na vyhledávačích s atraktivním textem (SEO + PPC). Také můžete využít remarketing na sociálních sítích.
Příklad: Zákazníci, kteří už navštívili web e-shopu či sociální sítě znovu upoutají PPC reklamy na svíčky, které se mu zobrazí při brouzdání na internetu.
💓 Care: Ve 4. fázi je to o budování loajality zákazníka, což zefektivní všechny předchozí procesy. Statistiky potvrzují, že zákazník, který u vás opakovaně nakoupí do 60 dnů bude u vás rád nakupovat i dál.
Co v této fázi dělat: Zákazníci mají rádi, když jim někdo po odeslání objednávky zavolá. Rozhovorem s živým člověkem se buduje vztah. Nikdo nechce mluvit s roboty, jak se dnes hojně využívá. Někdy je tedy lepší být v něčem trochu old school. Malý nečekaný dárek v zásilce třeba jmenovky na dárky nebo Vánoční přáníčka zákazníka také vždy mile potěší. Samozřejmě služby spojené s dodáním zboží musí být perfektní, stejně jako rychlé reakce na dotazy na web chatu, sociálních sítích a emailu. Zákazník se musí vždy dovolat a mít možnost sledovat, kde je právě jeho zásilka. Konkrétně můžete využít e-mailing, případně zaslat poštou slevový kupon na další nákup. Také je vhodné nabídnout dárek za přivedení dalšího zákazníka.
Příklad: Do zásilky poslané zákazníkovi e-shop přikládá děkovné kartičky s odkazem na možné zanechání recenze a nabízí slevový kód na další nákup svíček.
S jednotlivými fázemi vám rádi poradíme. Neváhejte se na nás obrátit.
Tým AZ TRADE AGENCY
Write a Comment