fbpx

Praktické tipy, jak dělat marketing v krizi

Když začne klesat prodej, první reakcí je často přiškrcení výdajů na marketing. Co se ale stane? Pokles se jen urychlí a zvětší. Co dál? Budetedržet dietu v době hladu? Chcete jen nějak přežít nebo z krize vytěžit a vyjít z ní s náskokem před konkurencí?

Krize přeje připraveným a akčním. kteří se dokážou rychle přizpůsobit. K bohatství se neprošetříte. Hledejte tedy jiné možnosti. Třeba zefektivnění webu, sortimentu, kampaní nebo i změna strategie, zaměření prodeje na jinou cílovou skupinu apod.  

Znáte potřeby typického zástupce vaší cílové skupiny?  Jak vypadají vaše reklamy? Akcentují tuto potřebu a nabízí řešení? V krizi platí víc ne jindy, že kdo chvíli stál, už stojí opodál, takže se šlapáním na brzdu se musí velmi jemně jako při jízdě na namrzlé silnici. 

Každá krize je skvělá příležitost pro zefektivnění. Odděluje zrno od plev. Přežijí Ti šikovnější a přizpůsobivější. Musíme jen začít více myslet, počítat, analyzovat. Dnes už k tomu jsou naštěstí skvělé nástroje, takže rozhodně doporučuji rozhodovat se podle dat a ne podle pocitů a emocí.

Je důležité sledovat,  jak se chová trh ve vašem segmentu. Jaká je hledanost, jakou máte pozici ve vyhledávání ve srovnání s konkurencí. Lze použít nástroje vyhledávačů pro hledanost slov, Google trends, Similarweb nebo Marketingminer.

Sledujte prodejnost produktů a dle toho zefektivňujte své PPC kampaně. Porovnávejte s marží a skladovou dostupností. V e-commerce začíná cenová válka a v ní lze snadno vykrvácet. Nákupní chování zákazníků se mění a jejich loajalita s tlakem na jejich peněženky klesá.  Mnozí přejdou k jiné levnější značce.

Jak si tedy udržet stálé zákazníky? Co třeba věrnostní programy nebo poprodejní servis? Děláte emailing? A děláte ho efektivně? Využijte sociální sítě místo pro akvizici pro budování vztahů s klienty. Nabídněte jim tam něco navíc. 

Je třeba zvýšit efektivitu celého webu  či eshopu. Pečlivě vyhodnocujte a šetřete na kanálech a produktech, kde to nyní nedává takový smysl. A naopak zvyšujte u produktů a kanálů, kde to smysl má. Sledujte svou cenovou konkurenceschopnost nástrojem pro benchmark v Merchant Center.

Tlačte bestsellery a neplaťte reklamu na cenově nekonkurenceschopné produkty. Lidi jsou citliví na ceny. Nedávejte slevu zadarmo. Na slevové akce si lidi rychle zvyknou a pak budou jen čekat na další. Dělejte výhodné sety, akce dárek zdarma, doprava zdarma apod. Akcelerujte intenzitu kampaní na akce v posledních dnech. Měňte v posledních dnech akce kreativu, ať z nich dostanete co nejvíc.

Sledujte PNO, ale netlačte ho příliš nízko. Nepodceňujte sezónnost prodejů v určitých segmentech, ale i vliv počasí. Pokud v PPC systémech máte již nyní drahou akvizici, řešte jakými kanály se zákazníky budete dál pracovat.

Nejvíce jsou krizí ohroženy malé eshopy s levným zbytným zbožím a s malými maržemi. Patříte mezi ně? Zkuste doplnit do sortimentu nezbytnosti, které se nakupují opakovaně jako třeba prostředky do myčky, krmivo pro zvířata nebo toaletní papír. Díky výdejním boxům lidé dnes nakupují online i levnější produkty.  

Představte si, že máte o 50% dražší cenu prokliku než nyní? Co budete konkrétně dělat?

Potřebujete s tím pomoct?  Neváhejte se na nás obrátit.

Write a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *